zaterdag 25 mei 2013

Luna Llena

Ziehier de Spaanse volle maan van zaterdag 25 mei 2013 om 00:00 uur, het tijdstip waarop ik deze foto maakte.


Onze aarde heeft 1 maan, maar wist je dat andere planeten vaak (veel) meer manen hebben?
Jupiter bijvoorbeeld. Jupiter heeft zelfs 63 manen. De grootste 4 zijn met een goede verrekijker te zien. Maar met een telescoop uiteraard beter. Ze heten Io, Europa, Ganymedes en Callisto. Ik heb ze met mijn telescoop vaak bewonderd. Een leuk spelletje was dan om te raden -uit te zoeken- wie wie was. De overige manen zijn aanzienlijk kleiner en derhalve met minder geavanceerde middelen niet waarneembaar. De 4 grootste manen zijn ook heel erg afwijkend van onze maan. Neem nou bijvoorbeeld Io. Op Io zijn nog steeds veel vulkanen erg actief. Meer dan op onze aarde en al helemaal dan op onze maan. En die vulkanen stoten geen lava uit, maar zwaveldioxide. Die zwaveldioxide (wil je helemaal niet inademen!) wordt met een snelheid van wel 300 km per seconde (dat is meer dan 1 miljoen kilometer per uur -stel je voor: windkracht 11.000!) tot wel 400 km de ruimte in geblazen. Dat zijn nog eens rare dingen. Maar tegelijkertijd ook onaards of 'onmaans' zoals je zou kunnen zeggen en ze geven aan dat de ruimte om ons heen al heel gauw niet meer leefbaar is, voor ons mensen. En ook niet voor alle flora en fauna zoals wij die op aarde kennen. Als ik zo vertel, raak ik steeds meer op dreef en zou ook steeds meer willen vertellen. Maar over het heelal raak je helemaal nooit uitverteld.
Luna Llena .....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten